Paradajky sú účinné proti rakovine

Zrelé paradajky by nikdy nemali chýbať na našich tanieroch. Okrem toho, že sú šťavnaté a chutné, majú aj výrazný vplyv na ľudské zdravie. Preto by sme mali skonzumovať aspoň jednu paradajku denne.

tomatoes-943424_640Ich história siaha až do 5. storočia pred našim letopočtom, kedy paradajky začali pestovať peruánski Indiáni. Pochádzajú teda z Južnej Ameriky z oblasti Ánd. Do Európy sa dostali vďaka Kolumbusovi na konci 15. storočia. V súčasnosti sa pestujú predovšetkým v krajinách južnej Európy. V Španielsku sa ich urodí tak veľa, že sa tam každoročne konajú paradajkové vojny. Dnes už poznáme viac ako 4000 rôznych odrôd. Majú rozmanité tvary, veľkosti i farby. Napr. červenú, oranžovú, žltú, fialovú, hnedú i zelenú.

Najlepšie paradajky sú tie, ktoré si vypestujeme doma. Dozretím na slnku totiž zvyšujú svoju liečivú hodnotu a odzrkadľuje sa to aj na ich chuti a vôni. Pestovanie paradajok nie je náročné. Darí sa im aj v chladnejších oblastiach Slovenska, najmä ak sú v skleníkoch. Chuť domácej paradajky a paradajky kúpenej v supermarkete sa nedá porovnať. Tie z obchodov sú najmä v zimnom období plné chemických látok, ktoré sa zdržiavajú hlavne v šupke. Preto by ste takéto paradajky mali jesť radšej bez nej.

tomatoes-1476093_640Rajčiny sa pripravujú sa na tisíce spôsobov. Výborne chutia surové aj varené. Skvele sa kombinujú so syrmi, cesnakom, bazalkou, majoránom a olivovým olejom. Dobrou voľbou je aj čerstvá rajčinová šťava priamo z odšťavovača. Výsledkom jej pravidelného pitia bude pružná pleť bez vrások. Okrem toho pomáha aj proti únave a migréne. Paradajky však nikdy nezmrazujte. Zmrznutím strácajú chuť, živiny i tvar.

Rajčiny sú bohatým zdrojom lykopénu. Nachádza sa v šupke. Ak  ich zvyknete pred varením ošúpať, nerobte to. Koncentrácia lypokénu totiž tepelnou úpravou stúpa. Najviac ho obsahuje pretlak, pyré, kečup a lečo. Lykopén má antioxidačné účinky, ktoré ničia voľné radikály. V spolupráci s inými rastlinnými látkami aktivuje enzýmy, ktoré chránia organizmus pred vznikom nádorov. Má teda silné protirakovinové účinky. Pomáhajú bojovať proti rakovine maternice, prsníka, pankreasu, pľúc, prostaty aj tráviaceho traktu. Paradajky v kombinácii malým množstvom tuku, napr. s olivovým olejom, zlepšujú vstrebávanie tejto látky do tela.

Je málo rastlín, ktoré obsahujú toľko vitamínov ako rajčiny. Patria vo všeobecnosti medzi najzdravšie druhy zeleniny. Paradajka obsahuje vitamín A,B,C,E a K,  z minerálov draslík, fosfor, horčík, sodík, železo, zinok, vápnik, mangán či meď. Draslík je vynikajúci ako prevencia srdcovocievnych chorôb. Pravidelná konzumácia zabraňuje infarktu a mŕtvici. Rajčiny neobsahujú tuk, majú nízky obsah soli a cukru a tiež nízky glykemický index. Pre nízky obsah kalórií sú teda výborným pokrmom pri znižovaní hmotnosti. Červenú farbu im dodávajú rastlinné farbivá, karotény. Najvýznamnejšie sú lykopén a betakarotén. Posilňujú imunitu a zachytávajú voľné kyslíkové radikály, vďaka čomu chránia bunky pred poškodením. Pomáhajú zachovať zdravú kožu, sliznice, srdce a cievy a chránia pred infekciami. Zrelé plody sú bohaté na vlákninu. Ak vás trápi pocit nafúknutého bruška alebo máte problém s vyprázdňovaním, odporúča sa zjesť dve paradajky denne.

Ďalšie pozitívne účinky paradajok:

  • znižujú obsah cholesterolu v krvi,
  • spomaľujú starnutie,
  • food-652448_640majú protizápalové a protiplesňové účinky,
  • odbúravajú stres,
  • zlepšujú trávenie,
  • prospievajú pľúcam,
  • podporujú prácu pečene,
  • pôsobia antiskleroticky,
  • majú výbornú odvodňovaciu schopnosť,
  • regulujú prácu obličiek,
  • podporujú tvorbu hemoglobínu,
  • chránia pred aterosklerózou,
  • napomáhajú obnove buniek,
  • sú prevenciou pred tvorbou žalúdočných vredov,
  • zlepšujú zrak, vlasy a nechty.

green-tomatoes-1063411_640Nejedzte zelené paradajky!

Nedozreté plody sú jedovaté. Spolu s listami obsahujú alkaloidy, ktoré sú vo väčšom množstve aj smrteľne jedovaté. Nebezpečenstvo môže predstavovať už konzumácia jediného kusu. Otrava sa prejavuje vracaním, bolesťami hlavy a žalúdočnými kŕčmi. Škodlivá látka sa nezničí ani tepelnou úpravou. Navyše, nie sú ani chutné. Pred konzumáciou taktiež odstráňte lôžko pri stopke a prípadné zelené miesta.

Foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *