Bylinkový čaj: wellness pre váš organizmus

Potrebujete podporiť svoje zdravie, no nechcete to urobiť liekmi? Siahnite po šálke bylinkového čaju. Dokáže zmierniť nevoľnosť, nadúvanie a pomôže vám pri liečbe bežných chorôb. Dopriať si ho ale môžete aj len tak, vo voľnej chvíľke, pre uvoľnenie celého tela.

Počas chladných jesenných dní nie je nič lepšie, než upokojujúca šálka bylinkového čaju. Okrem toho, že dobre chutí, zahreje a neobsahuje kofeín, má veľa úžasných zdravotných výhod. V prvom rade je pitie takéhoto čaju výborným zdrojom vitamínov a minerálov. Jedna šálka denne pomáha vytvárať tkanivá či hormóny a telu dodáva potrebnú energiu a duševnú rovnováhu. Čaj upokojí aj bolesti brucha či hlavy.

cup-829527_1920Jeho benefity

Známa herbalistka Marianne Beaconová sa raz zmienila, že v mnohých ohľadoch sa z ekologického bylinkového čaju dá vyťažiť viac, ako z viacerých piluliek. Okrem toho je tu však aj spoločenský prvok. Čaj je niečo, pri čom sa najčastejšie schádzajú priatelia či rodina, a udržiava príjemnú atmosféru spolu s veľmi príjemnou a upokojujúcou arómou. Čaj sa navyše nemusí len piť. Je známe, že čajové vrecúška priložené na tvár výborne hydratujú pokožku, alebo že vdychovanie bylinkovej pary prečisťuje priedušky a zlepšuje dýchanie.

Ako si vybrať bylinkový čaj

Keď príde na výber toho správneho čaju, väčšina herbológov sa zhoduje na tom, že treba dbať na využitie vysoko kvalitných surovín. Vyhýbajte sa preto produktom, ktoré obsahujú pridané umelé farbivá, silice alemo arómy.

Bylinkový čaj by ste mali piť bez akýchkoľvek sladidiel, aby ste prijímali len čistú prirodzenú chuť a arómu použitých byliniek. Ak vám to ale takto príliš nechutí, oslaďte si ho medom. Je to zdravšia alternatíva cukru, najmä toho bieleho. Lúhovanie je pri bylinkových čajoch rozdielne, no prevažne by malo trvať aspoň 10 minút. Za ten čas vám čaj aj trošičku ochladne a môžete doň rovno pridať med.

darts-1673812_1920Na prípravu bylinkového čaju môžete použiť buď čerstvé lístky alebo si ich dať vysušiť, čím si ich konzervujete a môžete ich tak použiť aj o niekoľko mesiacov neskôr. Existuje veľa druhov bylinkových čajov, takže je z čoho vyberať. My vám predstavíme niekoľko najčastejších.

Kamilkový čaj

Kvety kamilky majú najmä upokojujúce účinky, no tento druh čaju vám môže pomôcť aj pri nespavosti. Ak máte problém s trávením, prípadne sa chystáte zjesť niečo ťažké, doprajte si po jedle šálku kamilkového čaju. Bylinkári odporúča tento čaj použiť aj ako kloktadlo pri zápaloch ústnej dutiny.

Šípkový čaj

Pri jesennej prechádzke si nájdite miesto ďaleko od cesty a nezabudnite si vziať aj košík a rukavice na zber šípok. Najlepšie je vybrať si slnečný deň po prvých prízemných mrazoch. Nazbierané šípky môžete vysušiť a uskladniť vo veľkej zaváraninovej fľaši alebo ich pomlieť, vysušiť a v takejto podobe použiť na čaj. Plody keru ruže šípovej sú jedným z najlepších rastlinných zdrojov vitamínu C, čo je dôležité pre imunitný systém, kožu, zdravé tkanivá a funkciu nadobličiek.

herbs-999169_1920Medovka lekárska

Táto bylinka u nás nerastie len tak bežne v prírode, dá sa však kúpiť v kvetináči a pestovať napríklad v kuchyni. V súčasnosti sa účinky medovky veľmi oceňujú, pretože život je veľmi rýchly a hlavne plný stresových situácií. Nazýva sa aj elixírom života, a to zrejme preto, že je prírodným liekom na upokojenie celého organizmu. Medovka nepôsobí len na nervovú sústavu a psychiku, ale lieči  všetky orgány tela postihnuté stresom. Uvoľnuje svaly, ukľudňuje silné búšenie srdca. Čaj z medovky je vhodný aj pre tehotné ženy, ktorým pomôže proti zvaracaniu pri tehotenstve. Ako u detí, tak aj pri dospelých ľuďoch pôsobí ako uspávanka. Jedna šálka s medom celkom nahradí tabletku na spanie. Čaj je celkom neškodný, a preto ho môžete piť každodenne.

Ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Mária Pachová

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Láska k písaniu a vareniu ma priviedla na portál, ktorý mi ponúka oboje. Som rada, že sa popri škole môžem venovať tomu, čo ma naozaj baví a prinášať čitateľom zaujímavé informácie o jedle a stravovaní.