Ideme na Smíchov! To teraz povedia všetci milovníci piva Staropramen svetlý
PRAHA, 20. júna 2017 – Staropramen svetlý pozná nielen v Prahe azda každý. Niet divu, vlajkovou loďou pivovaru je už 140 rokov. Málokto už ale vie, že práve Smíchovský pivovar je miestom, kde sa na konci 19. storočia utváral štandard klasickej českej desiatky. Dielo sládka Michaela Trnky sa stalo vzorom pre celú kategóriu a teraz prichádza na trh v novom kabáte s ľudovým názvom Smíchov. Spojenie „zájsť si na Smíchov” tak už nabudúce nemusí znamenať len výlet na Prahu 5.
„Jedno Smíchovské!” Tak si už tradične objednávajú štamgasti Staropramen svetlý. A práve pod názvom Smíchov sa teraz vlajková loď pivovaru objavuje i v reštauráciách a na pultoch obchodov. Etiketám fliaš a plechovkám s inovovaným dizajnom dominuje secesné logo pivovaru, silueta Pražského hradu a tradičná tmavo zelená farba.
V minulých mesiacoch už Staropramen predstavil novú podobu etikiet a plechoviek Granátu a Jedenástky. Návrat k tradičnému logu – a v prípade svetlého výčapného piva i príklon k ľudovému názvu – sú súčasťou novej marketingovej kampane pivovaru, ktorá prebieha v jarných a letných mesiacoch tohto roka.
Spor „desiatkárov“ a „dvanástkárov“ odštartoval na Smíchove
„Receptúra svetlej smíchovskej desiatky tento rok oslavuje 140 rokov. Jej autorom je Michael Trnka, ktorý sa stal vrchným sládkom v roku 1877 a ktorý musel reagovať na vtedajšiu hospodársku krízu. Rozhodol sa preto zdokonaliť práve smíchovskú desiatku. Tú síce pivovar varil od svojho založenia, Trnka však dokázal pivo zjemniť, vycibriť jeho horkosť a najmä nastaviť taký proces, vďaka ktorému dokázali na Smíchove uvariť za akýchkoľvek podmienok vždy rovnako kvalitné pivo,” hovorí Zdeněk Lux, vrchný sládok pivovaru Staropramen.
Zo Smíchova sa stalo široko dostupné a dobre prekvasené pivo s poctivou pivnou chuťou a vysokou kvalitou. Šlo navyše o pravé české pivo, varené dvojrmutovým postupom. Dovtedy bolo v Čechách zvykom variť skôr ťažké nefiltrované ležiaky, predovšetkým bavorského typu, a piva s vyššou stupňovitosťou.
Sládok Trnka svojimi počinmi na poli technológie definoval a štandardizoval celú kategóriu piva. Možno nevedomky rozdelil pivárov už na konci 19. storočia na „dvanástkárov“ holdujúcich ležiaku a „desiatkárov“ verných Smíchovu. Jeho desiatka sa stala najobľúbenejším pivom svojho času. Kým vo svojich počiatkoch bol Smíchovský pivovar koncipovaný na výstav (predanú produkciu) 22 tisíc hl. piva ročne, v roku 1901 už uvaril viac ako pol milióna hektolitrov. Počas 24 rokov svojho pôsobenia vtedy sládok Trnka výstav pivovaru viac než zdesaťnásobil, čo bolo dovtedy nevídané.
Staropramen dnes ponúka širokú škálu pív, tzv. desiatka sa však stále významne podieľa na celkovom výstave pivovaru. Tvorí viac než polovicu jeho celkovej produkcie. A i keď neustále narastá obľuba ležiakov a špeciálnych pív, desiatka si medzi českými pivármi stále drží silnú pozíciu.
Priaznivci Smíchova sa navyše v júli môžu tešiť na limitovanú edíciu Smíchov Nefiltrovaný, ktorú pivovar uvaril na oslavu 140. výročia receptúry desiatky a ktorá bude dostupná v 200 vybraných pohostinstvách.