Jesť, či nejesť?- Biela čokoláda

Pozná to každá z nás. Každomesačné útrapy s bolesťou a neodbytné chute na všetko mastné, sladké, mastné a opäť sladké. Ak má žena svoje dni, alebo hovorovo „návštevu“, je priam nevyhnutné sa odmeniť – ideálne čokoládou. Našej postave síce veľmi neprospeje, no našim nervom áno. Možno si to len nahovárame, no keď zjeme celú tú 300 gramovú čokoládu, naozaj je nám oveľa lepšie! Mliečna či horká čokoláda majú svojich fanúšikov po celom svete bez ohľadu na vek, pohlavie alebo národnosť. Čo však biela čokoláda? Môžeme ju naozaj radiť medzi čokolády, alebo je to len umelo vytvorený produkt?

 Vo všeobecnosti je čokoláda produkt, ktorý sa vyznačuje istým obsahom kakaovej zložky a kakaového masla. Tieto dve ingrediencie sa líšia vo svojom obsahu a to podľa toho, o aký druh tejto pochúťky ide. Samozrejme, horká čokoláda bude kvalitnejšia, lebo bude obsahovať viac kakaa a naopak mliečna čokoláda viac mlieka a menej obsahu kakaa. Naša biela „hriešnica“ však svojim zložením okolo tej legendárnej čokolády ani neprešla, pretože obsahuje veľa stuženého tuku a mlieka. Biela čokoláda je vlastne „nečokoláda“ a to preto, lebo jej základ tvorí kakaové maslo. Obyčajne tvorí od 18 do 30% jej obsahu. Toto maslo je však bez obsahu kakaa a preto čokoláde chýba typická hnedá farba.

8746654467_d7d0304250_cBiela čokoláda sa prvýkrát objavila v roku 1930 a volali ju Galak. Pridáva sa do nej aj sušené mlieko, väčšinou v príchuti vanilky. Býva zväčša poriadne tučná a zdraviu neprospešná. V porovnaní s ostatnými druhmi obsahuje ale viac vápnika, vitamínov B1 a B2. 28 gramov tejto bielej sladkosti obsahuje 150 kalórií, 9 g tuku, 5 g nasýtených tukov, 17 g sacharidov, vlákninu a 1 g bielkovín. Ak sa rozhodujete medzi variantou biela verzus tmavá alebo mliečna, rozhodne sa prikloňte k menšiemu zlu a voľte tmavú, ktorá bude obsahovať aspoň 80% kakaovej zložky. Je to investícia do vašej peňaženky, ale zdravie si azda ceníte viac ako pár eur.

Deti naopak veľmi obľubujú bielu čokoládu a to v kombinácii s lentilkami alebo inými cukríkmi, keďže na našom obrovskom a rozmanitom trhu nájdeme azda hocičo.

Ak vás predsa tento článok neodradil a zápasíte s chuťami na bielu čokoládu, vyrobiť si ju môžete aj doma a vaše svedomie a chuťové poháriky môžu byť spokojné s obsahom látok, pretože presne viete, čoho ste tam koľko dali.

Recept na domácu bielu čokoládu nájdete TU.

Ilustračné foto:pixabay.com,visualhunt.com

 

Prečítajte si aj:

One thought on “Jesť, či nejesť?- Biela čokoláda

  • 4. februára 2021 at 2:59
    Permalink

    Ja by som povedala, ze ked volakto zapasi s chutami na bielu “cokoladu”, nech si da radsej cerstve mango alebo susene ovocie.

    Mimochodom: Produkt mliecna cokolada sa ne”objavil” na trhu 1930, ale bol zamerne zavedeny panom Nestle, ktory vynasiel vyrobu suseneho mlieka. Dalsi vynalez, mliecna cokolada, isla tiez na jeho konto – jedna sa o marketingove rozhodnutie (kedze mal k dispozicii suseny substrat mlieka).
    Biela “cokolada” vznikla tak isto z ekonomickych pohnutok: Co urobit s prebytocnym kakaovym maslom?… Este stale sympaticke? Tak asi mate chut na cukor, nezdrave tuky (len 20% kakaoveho masla je pozadovane, zvysok su margariny) a susene mlieko, to by sa snad dalo inaksie nahradit, nie?

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *