Voda: základná zložka tela a nevyhnutnosť horúcich dní

Počas horúcich letných dní nesmiete zabudnúť na hydratáciu. V prvom rade myslite na dostatočný príjem tekutín a pravidelný pitný režim.

Tekutina je v našom tele veľmi dôležitým prvkom, pretože okrem toho, že ovplyvňuje metabolizmus, je zároveň nosičom minerálov a vykonáva transport živín do celého tela. Zásobuje tiež nervové cesty a je potrebná aj na reguláciu telesnej teploty. Voda zavlažuje všetky bunky ako zvnútra, tak aj zvonku. Za zmienku preto stojí aj fakt, že jej dostatočným prijímaním chránime telo pred ochoreniami a predčasným starnutím. Slnečné žiarenie je počas horúcich letných dní oveľa silnejšie ako  v inom ročnom období, a preto má pokožka tendeciu sušiť sa a dehydratovať. Dostatočná hydratácia vodou prispieva k zachovaniu pružnosti, farby a jemnosti pleti aj napriek silnému UV žiareniu. Nie je to však jediný dôvod. Každý deň sa prostredníctvom základných telesných potrieb zbavujeme až 2,5 litra vody z nášho tela, a preto ju treba stále dopĺňať. A to aj vtedy, keď nepociťujete smäd. Odporúčaná dávka čistej vody počas jedného dňa je minimálne 1,5 litra. V lete však vyššia. Všetko závisí aj od vykonávanej fyzickej aktivity.

water-1187656_1280Odborníci stále pripomínajú, aký dôležitý je prísun tekutín hneď ráno. Pre najlepší štart do dňa postačí pohár ohriatej vody s citrónovou šťavou. Organizmus sa zavlaží, dôjde k premytiu obličiek a k zlepšeniu krvného obehu. Počas dňa sa odporúča piť po menších dávkach, pretože veľké množstvo vody by vám mohlo spôsobiť tráviace ťažkosti. Voda by sa rovnako nemala piť tesne po jedle, ale aspoň pol hodinu pred, respektíve po.

Na čo najlepšie osvieženie je najvhodnejšia čistá minerálna voda bez akýchkoľvek príchutí. Sladké vody majú presne opačný účinok. Kvôli veľkému množstvu cukru zaťažia žalúdok a spomalia vstrebávanie vody. Ak sa chcete vyhnúť problematickému tráveniu, vyhýbajte sa aj príliš studeným nápojom. Tie môžu dokonca spôsobiť zápal sliznice žalúdka v prípade, že ich pijete pravidelne.

mineral-water-with-strawberries-1411368_1280Ak predsa len dostanete veľkú chuť na sladký nápoj, odporúčame siahnuť po čerstvých ovocných šťavách. Uprednostnite tie s vyšším obsahom draslíka, horčíka a železa, napríklad pomarančové, jablkové či ríbezľové šťavy. Okrem štiav je tu aj druhá alternatíva ako si dopriať niečo sladké a vhodné na letné dni. Pripravte si ráno ovocný alebo bylinkový čaj, vhoďte doň jednu kocku ľadu, pridajte citrón, med, mätu, nechajte postáť, nech sa trochu ochladí a máte hotový osviežujúci nápoj.

Tekutiny v nás ovplyvňujú ľudský výkon, teda nám dodávajú energiu a taktiež pomáhajú pri redukcii váhy. Pitný režim nesmieme za žiadnych okolností, najmä v lete, podceniť.

ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Mária Pachová

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Láska k písaniu a vareniu ma priviedla na portál, ktorý mi ponúka oboje. Som rada, že sa popri škole môžem venovať tomu, čo ma naozaj baví a prinášať čitateľom zaujímavé informácie o jedle a stravovaní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *