Brokolica, zelený zázrak

Niektorých ľudí, a najmä deti, odrádza od jedenia brokolice jej nie veľmi vábivá farba, či celkový vzhľad. No mali by ste vedieť, že práve v týchto zelených ružičkách sa nachádza veľké množstvo vitamínov, vápnika či betakaroténu.

Túto zeleninu poznali už naši predkovia, ale jej účinky sa začali vyzdvihovať len nedávno. Brokolica je kráľovná zeleniny a patrí medzi 7 najzdravších potravín. V najtmavších kúskoch sa skrýva najväčšie množstvo vitamínu C a betakaroténu. Z minerálov brokolica obsahuje najmä vápnik, železo a zinok. Vedci zistili, že pravidelná konzumácia brokolice chráni náš organizmus pred vznikom niektorých druhov rakoviny, napríklad pred pľúcnymi nádormi u fajčiarov, rakovinou hrubého čreva či maternice. Brokolica účinkuje proti prekysleniu organizmu, pomáha pri liečbe osteoporózy a odporúča sa pri ochorení pečene, žlčníka, žalúdka a obličiek. Zaháňa taktiež stres a nervozitu, hojne by si ju mali dopriať ženy v tehotenstve a ľudia s vysokým krvným tlakom. Zelené ružičky pomáhajú pri chudnutí a taktiež zlepšujú trávenie a vyprázdňovanie. Brokolicu by mali jesť aj tí, ktorí chcú mať lepšiu a pevnejšiu pokožku.

meal-932985_640Brokolica má tvar ružičiek s výraznou zelenou až modrozelenou farbou, ktoré sú pevne uzavreté. Vzhľadom a vzrastom pripomína karfiol, obsahom a vnútorným bohatstvom sa podobá kapuste, nakoľko sama spadá do čeľade kapustovitých. Ide o dvojročnú zeleninu, ktorú zbierame dvakrát ročne. Domovom brokolice je pravdepodobne Apeninský polostrov, no okrem Talianska sa pestuje aj v západnej Európe či USA. Dopestovať sa však dá aj v našich záhradách.

Čo sa týka kúpy, mali by sme vyberať len tmavozelenú brokolicu, pretože ak je už žltá, tak nie je vhodná na konzumáciu. Skladovať by sme ju mali v chladničke a zabalenú do fólie. Takto v sebe udrží viac prospešných látok. Pokojne ju môžeme aj zamraziť.

Brokolicu by sme mali jesť aspoň jedenkrát do týždňa, v  akýchkoľvek podobách. Môžeme ju jesť surovú, dusenú alebo uvarenú ako prílohu k  mäsu. Dá sa použiť i do zeleninových šalátov, polievok či omáčok. Výborná je zapekaná so syrom, prípadne aj s inou zeleninou.

Foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *