Pohánka: sýta, no pritom ľahká

Pohánka bola kedysi nazývaná aj potravinou „chudobných“, pretože tvorila základ jedálnička našich predkov. Okrem toho, že bola obľúbená v minulosti si svoje miesto „kradne“ aj v dnešnej modernej dobe. Stáva sa viac a viac populárnou a to najmä v modernej kuchyni, ktorá sa vracia k produktom z prírody. Ochutnáte aj vy pohánku?

Plodina minulosti aj súčasnosti

Pohánka jedlá alebo aj iným názvom pohánka streliciová je obilnina z čeľade stavikrvovité. V minulosti, kedy naši dedovia a pradedovia obrábali veľké polia a mali veľa zvierat bola každodennou súčasťou ich jedálnička. Dodala im potrebné živiny a v kombinácii s domácim maslom aj veľa zdravých tukov a najmä energiu na ďalšiu prácu. V súčasnej dobe, kedy sa dostávajú do popredia najmä rastlinné produkty a produkty BIO sa opäť stala pohánka obľúbenou.buckwheat-1641941_1280

Jej pôvod je zo Strednej Ázie. K nám do Európy ju vraj priviezli Mongoli. Pohánke sa u nás zapáčilo, no neskôr bolo jej pestovanie obmedzené. V susednom Česku, konkrétne na Morave sa jej však darilo viac. Ako každá obilnina aj pohánka je pestovaná predovšetkým ako krmovina. No v susednom Rakúsku a Nemecku je využívaná ako liečivá rastlina. Dorastá do výšky 20-45 cm a kvitne v letných mesiacoch, teda najmä od júla do augusta. Ak by ste chceli vyskúšať jej liečivé účinky na vlastnej koži, vňať je potrebné pozbierať ešte pred tým, ako zakvitne. Zaujímavý fakt o pohánke je ten, že je veľmi háklivá na chemikálie, ktoré sa vyskytujú v pôdach. Ide o pesticídy a rôzne postreky proti burinám a škodcom. Ak pohánka „zacíti“, že v pôde sú, jednoducho vám zhnije a vy sa nemôžete tešiť na chutnú pohánkovú kašu. Preto, ak ju chcete pestovať, musí byť pôda nekontaminovaná a čistá.

Prečo práve pohánku?

Pohánke právom patrí titul: „Najzdravšia potravina sveta“/ super-potravina. Obsahuje veľa účinných látok, ktoré prospievajú zdraviu. Tieto látky sa navzájom ovplyvňujú, až vytvoria silný účinok, ktorý vám dokáže pomôcť pri rozličných zdravotných problémoch. Vhodná je tiež pri bezlepkovej diéte.

Pohánka obsahuje:

  • flavonoid rutín známy pod iným názvom ako vitamín P
  • vitamíny C a E
  • minerály ako vápnik, horčík, železo, fosfor..
  • vitamíny skupiny B(B1 a B2)
  • nenasýtené mastné kyseliny
  • antioxidanty, chrániace pred voľnými radikálmi z ovzdušia
  • vláknina

Pohánka: 

  • zatočí s problémami s hemoroidmi
  • pomôže pri častom krvácaní z nosa
  • vďaka obsahu vlákniny vám upraví trávenie
  • ochráni vás pred baktériami
  • dodá vášmu telu potrebné živiny a minerály
  • pomôže pri chudnutí
  • zmierni reumatické problémy

RADA: Ak máte vysoký krvný tak, tak konzumáciu pohánky nepreháňajte. Má aj tienistú stránku a to v podobe zvyšovania krvného tlaku. Ako sa hovorí: „ Všetkého veľa škodí“. Toto príslovie tak platí aj o pohánke.

Využitie v kuchyni

Pohánku si môžete kúpiť v rôznych formách. Ako šrot, múčku, či v podobe celých zŕn. Ak však chcete vyčistiť vaše telo, tak si kúpte pohánku zo špecializovaného obchodu a vysokej kvality. Určite nechcete, aby obsahovala rôzne chemikálie a tak vo výsledku vaše telo nevyčistíte. Pohánka ma použitie v kuchyni naozaj všestranné. Môžete si z nej pripraviť krupicu, kašu, lievance, palacinky, chlieb, nákyp, či ako zahusťovadlo do rôznych omáčok a polievok.

TIP: Ľahká pohánková kašacereals-609243_1280

Táto kaša je výborným raňajkovým jedlom. Budete potrebovať 50g pohánky, 100 ml vody, štipku soli, orechy podľa chuti, 1 ks jablka alebo banánu. Postup prípravy je veľmi jednoduchý a zvládne ho naozaj každý. Pohánku uvaríme v 100ml vody, pridáme štipku soli a varíme, pokým pohánka nezmäkne. Nakoniec kašu rozmixujeme, pridáme oriešky, med alebo nakrájané jablko. Dobrú chuť!

 Kaša, nákyp, lievance. Aj tieto chutné a hlavne výživné jedlá si môžete pripraviť z pohánky. Je sýta a zdravá, takže vo finále vás zasýti a nemusíte sa báť, že vám bude škvŕkať v žalúdku. Akýkoľvek výber máte, dobrú chuť!

 

Ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *