ČlánkyMagazínPR články a tlačové správy

Hašlerky oslavujú storočnicu. Viete, ako dostali svoj názov?

Kto by ich nepoznal. Modré oválne cukríky zabalené v modro-bielom obale prežili už niekoľko generácií a stále patria medzi obľúbené cukríky proti kašľu ako na Slovensku, tak aj v Českej republike. Anízové Hašlerky oslavujú neuveriteľných 100 rokov na trhu!

Presne 13. decembra 1920 dal slávny spevák Karel Hašler súhlas na použitie svojho priezviska pre vtedajšie cukríky proti kašľu. Hašlerky majú dodnes svoju originálnu chuť. Samozrejme, aj tieto cukríky prechádzali určitou transformáciou a na pultoch obchodov môžete okrem originálu nájsť aj Hašlerky v rôznych baleniach a príchutiach.  V roku 2019 sa vyrobilo 12,6 milióna balení týchto obľúbených cukríkov.

„Neuveriteľných 100 rokov si môžu ľudia pochutnávať na Hašlerkách tak, ako ich poznáme aj dnes. Nezmenili meno ani chuť. V tom sú úplne originálne. Sme hrdí na to, že Hašlerky sú aj po viac ako 100 rokoch existencie jedny z najobľúbenejších vetrových cukríkov na tuzemskom trhu. Aj napriek neľahkej ceste našou históriou sú tu stále také, aké ich poznali naši prarodičia,“ hovorí Štěpán Zendulka, Brand Manager značky Hašlerky.

Ako prišli Hašlerky k svojmu názvu? 

Receptúru, ktorá preslávila dnešné Hašlerky získal na konci 1. svetovej vojny otec Hašleriek, František Lhotský ako odmenu za pomoc od viedenskej firmy Erich Kirstein. Táto firma už cukríky niekoľko rokov vyrábala a predávala pod názvom Caruso. Spoločne s inými dobrotami a cukrovinkami ich začal Lhotský predávať pod rovnakým názvom, ten sa však na našom trhu neujal. Preto sa otec Hašleriek rozhodol po určitej dobe zmeniť ich názov. 

V roku 1919 sa zišiel s herečkou Emou Destinovou a požiadal ju o súhlas s použitím jej mena pre tieto anízové cukríky. Z Caruso cukríkov sa stali Destinky. Ani tento názov potenciálnych zákazníkov nenadchol. Hašlerky k svojmu dnešnému menu prišli po viac ako roku. V 1920 sa v pražskej Lucerne stretlo Lhotský so spevákom Karolom Hašlerom, ktorý mal v tom čase problém s hlasivkami a preto nemohol vystupovať. Keď mu Lhotský predstavil svoj nápad premenovať Destinky na údernejšie Hašlerky, spevák súhlasil. Hneď potom nechal František Lhotský názov Hašlerky registrovať ako ochrannú známku. Krátko na to vznikol aj tematický slogan „Hašler kašle, nevadí, Hašlerky ho uzdraví“.  V tom čase si cukríky získali srdcia mnohých, nielen vďaka svojej chuti, ale aj šikovnej marketingovej kampani.

Z pražských Vinohradov na Moravu 

Cesta Hašleriek je veľmi dlhá a kľukatá, čo môžeme vidieť už na ich začiatku. Aj keď sa Hašlerky začali ešte pod názvom Caruso vyrábať v dielni vo Vinohradoch, vďaka rastúcim predajom po úspešnej zmene názvu sa v roku 1922 výroba presťahovala do väčších priestorov do pražskej Michle.  Tu boli Hašlerky vyrábané až do znárodnenia v roku 1948, kedy bola továreň zatvorená a výroba sa presunula do pražských Modřan. O sedem rokov neskôr dostal výrobu Hašleriek závod Sfinx v Holešove. Tu sa známe cukríky vyrábajú až dodnes. Závod SFINX, a s ním teda aj Hašlerky, kúpila v roku 1992 pri privatizácii firmy Čokoládovny, a.s., spoločnosť Nestlé.

Najpredávanejšie na Slovensku i v Čechách

V súčasnej dobe možno na pultoch obchodov nájsť tieto obľúbené cukríky v niekoľkých variantoch a dokonca aj v niekoľkých príchutiach. Okrem klasickej verzie sa Hašlerky vyrábajú aj s príchuťou čiernych ríbezlí, višní, zelených jabĺk alebo citróna a medovky. 

Aj keď sa Hašlerky predávajú len v Českej republike a na Slovensku, ich spotreba je vďaka veľkej obľube enormná. Za jednu pracovnú zmenu sa vyrobí okolo 1,6 milióna kusov anízových cukríkov, čo je za rok približne 900 ton ročne. Len u nás sa ročne spotrebuje 4,2 miliónov balení. 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *