Načo sú dobré vitamíny?

Každý z nás si uvedomuje, že musí prijímať vitamíny – látky prospešné pre naše telo. Snažíme sa ich konzumovať v ovocí, rybách či mäse, no niekedy ich, napriek nášmu úsiliu, nemáme dostatok, čo môže spôsobiť nejeden problém. Ako ich získať späť? Napríklad aj v spreji.

background-2277_1280

Náš životný štýl v nemalej miere ovplyvňuje náš organizmus. Nebojte sa, nebudem vás poúčať, aké je dôležité zdravo sa stravovať alebo že máte jesť každý deň iba mäso, zeleninu a ovocie, ale je pravda, že stravovacie návyky majú svoju daň. Mastné a nezdravé jedlo, nedostatok spánku, nesprávny pitný režim, veľké množstvo alkoholu, sladených nápojov a nejaká tá cigareta nášmu telu práve nepomáhajú. V dnešnej dobe sa nám však do tela dostávajú nebezpečné látky len obyčajným dýchaním. Veď koľko emisií vypúšťajú autá, nehovoriac o továrňach a priemyselných závodoch? Prečo si potom robiť ťažkú hlavu zo zdravého stravovania? Preto, lebo práve zo stravy získava naše telo látky potrebné na jeho správne fungovanie, na boj so spomínanými karcinogénmi či na prevenciu voči starnutiu. Čo pomáha čomu?

Vitamín A je prospešný pre zdravé oči, ďasná, zuby, kosti a kožu. Posilňuje imunitný systém a chráni sliznice v pľúcach, krku a tráviacom trakte. Môžeme ho nájsť vo vajciach, pečeni, rybom oleji a mliečnych výrobkoch. Denne by ste mali skonzumovať asi 800 mikrogramov, čo je približne osem vajíčok. Náš organizmus si dokáže vitamín A vyrobiť z látky zvanej beta-karotén, obsiahnutej v niektorých druhoch zeleniny a ovocia, napríklad v mangu, marhuliach, broskyniach, mandarínkach, melóne, pomarančoch, nektárinkách, mrkve, kapuste, brokolici, šaláte, špenáte, žeruche a kučeravom kele.

lemon-1117568_1280

Súbor vitamínov B má viac ako desať členov a sú veľmi potrebné pre naše telo. Predovšetkým fajčením, pitím, antikoncepčnými tabletkami, starobou a dojčením sa potreba týchto vitamínov zvyšuje. Samozrejme, existujú lieky a doplnky, ktoré B-čko obsahujú, ale je zdravšie doplniť ich prirodzenou cestou. Vďaka nim budete mať zdravé srdce, nervový systém, tráviaci trakt, svaly, zrak a efektívne premieňanie potravín na energiu. Porastú vám vlasy a nechty a budete mať oveľa rýchlejší metabolizmus. Aby ste ho mali dostatok, stačí, ak si raz za týždeň urobíte ovocnú bombu – nakrájate všetky druhy ovocia, ktoré len doma nájdete. Isto sa potešíte vy aj vaše deti.

Kyselina listová blahodárne pôsobí na nervový systém a u novorodencov zabraňuje anémii. Nájdeme ju v melóne, jahodách, ananáse, pomaranči, mandarínkach, červenej cvikle, kučeravom kele, kapuste, brokolici, karfiole, šaláte a koreni petržlenu. Jej súčasťou sú aj vitamíny B – biotín, cholín, inositol, ktoré nájdeme v listovej zelenine a majú blahodárne účinky na kožné choroby, ekzémy, predčasné starnutie a šedivenie vlasov.

Vitamín C umožňuje lepšiu absorpciu železa. Ako kožný vitamín pomáha pri tvorbe kolagénu, hlavného spojovacieho pletiva v kostiach a koži, urýchľuje hojenie rán a chráni organizmus pred infekciami. Nájdeme ho takmer vo všetkých druhoch ovocia a zeleniny. V najväčšom množstve je obsiahnutý v ostružinách, egrešoch, ananáse, grapefruite, jahodách, malinách či pomarančoch. Bohato však stačí, ak každý deň vypijete pohár čerstvo odšťavenej pomarančovej šťavy.

orange-juice-569064_1280Vitamín E je isto veľmi obľúbený a vyhľadávaný, pretože spomaľuje starnutie. Okrem tejto úžasnej vlastnosti je silným antioxidantom, zvyšuje odolnosť vášho tela, predchádza trombózam a podporuje činnosť vitamínu A. Je zastúpený v obilninových klíčkoch, ostružinách, egrešoch, grapefruite, hrozne, slivkách či ringlotách.

Ak vám nevyhovuje kupovať ovocie a jesť ho každý deň alebo jednoducho ovocie a zeleninu nemáte radi, existujú samozrejme tabletky alebo niečo ešte lepšie – spreje. Tie obsahujú minerálne látky a vitamíny, ktoré sa v priebehu niekoľkých sekúnd dostanú do krvného obehu a ďalej do zvyšku tela. Najväčšou výhodou sprejov je, že do organizmu dostanete čistejšiu formu vitamínov, ako keby ste brali tablety.

Ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *