Nechce jesť vaše dieťa ovocie a zeleninu? Vieme ako to zmeniť

Zoznamovanie dieťaťa s novými chuťami znamená pre rodiča častokrát neľahkú úlohu. Položiť základy zdravého stravovania a správnej životosprávy sú však v období jeho vývoja dôležité. Ak aj vy máte doma prieberčivého jedáka, ovocné a zeleninové džúsy alebo pyré sú spôsob, ako ich výživu spestriť.

Ovocie a zelenina sú základ

„V súčasnosti otázka dostatočnej konzumácie ovocia a zeleniny u detí a mládeže rezonuje nielen v odbornej, ale i laickej verejnosti.  Ovocie a zelenina ako prirodzené zdroje vitamínov a minerálnych látok majú veľký význam ako zložka správnej výživy každého jednotlivca. Strava detí by mala byť pestrá, aby pokrývala vysoké nároky vyvíjajúceho sa organizmu a nemali by v nej chýbať čerstvé ovocie a zelenina. Vo výžive majú  nezastupiteľné miesto vďaka vysokému obsahu vitamínov, minerálnych látok, vlákniny a ďalších dôležitých látok, priaznivo ovplyvňujúcich fyziologické procesy organizmu“.[1] – informuje Úrad verejného zdravotníctva SR.

Z tohto dôvodu vzdelávanie v oblasti konzumácie ovocia a zeleniny, rovnako ako formovanie správnych stravovacích návykov sú pre deti veľmi dôležité. Tie však majú sklon vyberať si iba také druhy ovocia a zeleniny, ktoré dobre poznajú a majú ich radi. Presvedčiť ich na nové chute je veľmi ťažké. Ako zvládnuť dieťa, aby sme nemali doma náročného stravníka?

OBR 2Ako na to?

Existuje mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú vznik nechutenstva detí k určitým druhom jedál a výrobkov. Je preto ťažké ponúknuť jednoduché a komplexné riešenie. Existuje ale niekoľko základných princípov ako znížiť riziko, že budeme mať doma vyberavého jedáka.  Tu je pár cenných rád od MUDr. Alžbety Béderovej, Csc., poprednej slovenskej odborníčky na výživu z RUVZ v Bratislave:

  1. Vy rozhodnete, kedy, kde a čo bude dieťa jesť. Dieťa si zase povie, aké množstvo skonzumuje. Nenútime ho nasilu všetko zjesť.
  2. Jedlo dieťaťu podávajte v kľudnom prostredí, kde ho nebude nič rušiť. Posaďte ho za stôl a sadnite si k nemu. Ste jeho vzorom.
  3. Udržujte 3-4 hodinové intervaly medzi jedlami, neponúkajte im niečo rýchle na zahryznutie.
  4. Nevzdávajte sa a ponúkajte vašim deťom rôzne druhy výrobkov niekoľkokrát, aj keď ich dieťa na prvý krát odmietne. Zatiaľ čo dospelému stačí 3-5 pokusov a novú potravinu akceptuje, dieťa potrebuje aj 10-15 pokusov. Trpezlivosť!
  5. Dbajte na malé porcie, napr. vo veľkosti detskej päste.
  6. Pochváľte dieťa v prípade, že zje nový typ potravín. Ako odmenu sľúbte, že mu prečítate rozprávku, alebo sa budete spolu hrať.

Nebojte sa džúsov a pyré

Ak dieťa nechce jesť ovocie a zeleninu, skúste mu ponuknúť džús alebo pyré. Tie sú prirodzeným zdrojom vitamínov, celulózy a dôležitých mikroelementov. Pre svoju konzistenciu, rozmanité chute a jednoduchú formu servírovania sú ideálnymi produktami pre deti.

Napriek názorom niektorých rodičov, obava, že džúsy a pyré sú vyrábané s konzervantami a farbivami nie je na mieste. „Pozorujem rodičov, ktorí chcú, aby ich deti jedli zdravo, no zo strachu pred cukrom a konzervantmi nekupujú deťom džúsy a pyré. Podľa platnej právnej úpravy je však zakázané pridávať farbivá, umelé príchute alebo sladidlá do všetkých 100% džúsov. Podobne je to v prípade 100% pyré- neobsahujú konzervačné látky, cukor, sirup alebo akékoľvek iné umelé prísady. Naopak, nájdete v nich vitamíny a prospešné mikroelementy. Poskytovať deťom džúsy a pyré rôznych chutí môže byť jednoduchý a efektívny spôsob ako prirodzene doplniť detský jedálniček o cenné látky z ovocia a zeleniny.“ – potvrdzuje MUDr. Alžbeta Béderová, Csc.

Priaznivé účinky na organizmus zo správnej výživy vidno až po určitej dobe, preto je dôležité začať so zeleninou a ovocím už v detstve. Majte na pamäti, že učiť sa novým chutiam je proces, ktorý vyžaduje opakované ochutnávanie nových výrobkov.

[1] Tlačová správa UVZSR – Ovocie a zelenina na školách. Význam ich konzumácie u detí a mládeže v zariadeniach pre deti a mládež.

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *