Slivky, modrofialové liečivé ovocie z našich záhrad

Slivky patria medzi obľúbené letné ovocie. Oválne plody s mäkkou šťavnatou dužinou skvele chutia, pomáhajú chudnúť a dokonca aj liečia. Miesto si nájdu takmer v každom ovocnom sade. Slivka patrí medzi ovocie s najväčším počtom odrôd, je ich niekedy aj viac ako 2000.

Slivky boli považované za výživné už od nepamäti. História tohto ovocia siaha až do staroveku, jeho korene sú v Prednej Ázii. Ich skutočný domov je Kaukaz. Slivky sa našli aj v hrobkách starých Egypťanov ako zásoby jedla, aby mŕtvi na druhom svete nehladovali. Sušené slivky dodávali energiu i dlhým karavánam obchodníkov cestujúcim v púšti. Do európskej kuchyne ich priviezli benediktíni. Radia sa medzi drahšie kúsky, no sú jedným z najčastejšie pestovaných ovocí u nás.

fruit-940100_640Vitamínu C nemajú až tak veľa, ale zato obsahujú vitamíny skupiny B. Tie sú potrebné na zdravú pokožku, nechty, vlasy, krvotvorbu, dobrú pamäť či zdravé srdce. Pre zdravé oči je nevyhnutný vitamín A. Vitamín E chráni pred niektorými druhmi rakoviny a navyše zlepšuje hojenie rán. Znižuje tiež cholesterol v krvi a chráni pred infarktom a mŕtvicou. Slivky bsahujú aj minerály ako je fosfor, draslík, vápnik, síra, horčík, železo, zinok, či bór. Vápnik ovplyvňuje pevnosť kostí a zubov. Draslík chráni pred odvápňovaním kostí a bór pôsobí ako prevencia osteoporózy.

Slivky obsahujú tiež vysoký podiel vlákniny. Sú preto veľmi účinné proti zápche, a to v akejkoľvek podobe. Lekári ešte aj dnes odporúčajú slivky ako prírodné preháňadlo. Netrápte telo tými chemickými.

  • Recept na zápchu: zalejte večer asi 5 sušených sliviek vlažnou vodou a nechajte ich odstáť. Slivky do rána zmäknú. Vylúhovanú šťavu nalačno vypite, slivky zjedzte.
  • Druhou možnosťou sú chutné raňajky. Zmiešajte biely jogurt so slivkami, prípadne pridajte aj ovsené vločky. Vyprázdňovací účinok sa dostaví do niekoľkých hodín.

plum-1542429_640Využitie v kuchyni

Slivky sú veľmi cenenou potravinou, pretože sa dajú konzervovať mnohými spôsobmi. Hlavne v období zimy, keď je nedostatok čerstvého ovocia a zeleniny, slúžia ako zdroj vitamínov a energie. Majú vysoký obsah cukru a pektínu, takže spracované ovocie vydrží mnoho mesiacov. Slivky môžeme konzumovať v akomkoľvek stave. Surové, sušené, varené, pečené, ale i ako chutný kompót či lekvár. Sušením sa v ovocí zvyšuje obsah antioxidantov a železa. Dajú sa tiež mraziť. Z tohto ovocia sa vyrába aj známa slivovica. Slivky dokážu rýchlo utíšiť pocit hladu, preto sú vhodné aj ako zdravá desiata alebo olovrant. Nemali by sa však zapíjať vodou. Z kôstok sliviek sa za studena lisuje slivkový olej. Používa sa na liečenie opuchov, zápchy a na podporu močenia. Okrem kuchyne sa olej využíva aj v kozmetike.

Slivky sú účinnou pomôckou aj pri chudnutí.  Čistia organizmus a zbavujú ho nadmerného množstva tuku. Napriek tomu, že sú výrazne sladké, majú nízky glykemický index. Navyše sú z viac ako dvoch tretín tvorené vodou. Keďže je v slivkách obsiahnutá vláknina a jej druh pektín, táto kombinácia spôsobuje, že telo spaľuje oveľa viac tuku a neukladá ho do zásob. Slivky tiež zaplnia žalúdok, a tým pomôžu redukovať hmotnosť. Práve nedostatok pocitu sýtosti môže byť príčinou nadváhy. Ak teda chcete zdravo schudnúť, siahnite po slivkách. Je to ideálne ovocie pri redukčnej diéte.

Slivky okrem iného pomáhajú zlepšovať pamäť. Sú bohaté na antioxidanty, ktoré bojujú s voľnými radikálmi, zodpovednými za starnutie mozgu. V sezóne sliviek sa odporúčajú zjesť aspoň 4 zrelé kúsky denne.

Ďalšie pozitívne účinky sliviek:
plums-1132_640znižujú riziko cukrovky,
– dodávajú energiu,
– povzbudzujú chuť do jedla,
– znižujú vysoký krvný tlak,
– podporujú mentálnu sviežosť, pevné nervy,
– zvyšujú odolnosť proti stresu, navodzujú pohodu,
– chránia bunky tela pred civilizačnými chorobami,
– prečisťujú organizmus, zbavujú ho toxických odpadov a kyseliny močovej,
– pôsobia proti málokrvnosti, podporujú zrážanie krvi,
– používajú sa pri liečbe reumatizmu, dny, obličkových a pečeňových chorobách,
– podporujú plodnosť,
– chráni pred aterosklerózou,
– zvyšujú obranyschopnosť organizmu,
– majú pozitívny vplyv v klimaktériu.

Foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *