Poznáte indiánsky banán?

Asimina je ovocie, ktoré v supermarketoch nedostanete, môžete si ho však vypestovať sami doma, pokiaľ máte záhradku. Dokonca niektoré záhradníctva ponúkajú na predaj naštiepené stromčeky, ktoré treba vysádzať v skorej jari alebo neskorej jeseni. Zaujal vás tento druh ovocia? Ak sa o ňom chcete dozvedieť viac, len čítajte ďalej.5019915629_02ee4b9828_b

Asimina trojlaločná je odolná voči mrazu a veľmi prispôsobivá rastlina, ľahko sa o ňu postaráte aj v domácom prostredí. Dôvod prečo sa k nej v obchodoch nedostaneme je v nízkej odolnosti jej plodov. Sú nachylné na pomliaždenie a otlačenie a nepriaznivo znášajú prepravu. Patrí medzi najväčšie jedlé ovocia spomedzi všetkých ovocných druhov dopestovaných v severnej Amerike, no nemožno ju dlho skladovať, pretože vydrží približne len 2-3 dni.

Asimina je zvláštne, ale veľmi chutné ovocie, keby ste ho ochutnali sami , zistíte, že pripomína banán, jahody, mango a ananás. Sú to veľké bobule svetlo-zelenej farby dlhé 5-25 cm a široké 7-10 cm, vážia približne 50 až 400 gramov. Ich šupka je hladká a má zelenú až žltú farbu, dokonca je občas v čase svojej najväčšej zrelosti pokrytá hnedými až čiernymi škvrnami. Dužina má sladkú vôňu a je žltej, zlatej alebo oranžovej farby.

Po rozpolení ju konzumujte lyžicou a nemali by ste jesť jej jadierka, pretože sú mierne jedovaté.

Pôvod

O asimine sa dozvedáme prvýkrát v roku 1541 z oblasti severnej Ameriky. Pestovali a rozširovali ju Indiáni a volali ju banán, presnejšie sa dodnes nazýva indiánsky banán. Pomerne známy je aj názov paw paw odvodený od tropického ovocia papáje, ktoré sa asimine dosť podobá. Počas osídľovania Ameriky bola hlavným zdrojom potravy kolonizátorov aj osadníkov a následne upadla do zabudnutia. Našťastie na prelome 19. a 20. storočia sa obnovil záujem o toto výživné ovocie a jeho stromy sa privážali aj do Európy.

Prospech pre vaše telo5058880605_19a8167d46_b

Ešte ste asi nepočuli: jedzte asiminu a váš organizmus sa vám poďakuje. Asiminia nie je ani ľahko dostupné a ani známe ovocie, no má naozaj pozitívne účinky na krvný tlak, cukor v krvi a znižuje hladinu cholesterolu. Vďaka látke acetogenín pomáha pri liečbe rakoviny a bojuje aj proti cukrovke. Pomáha aj tráviacej sústave, konkrétne lieči žalúdočné vredy, chronické vredy a rady, pôsobí proti zápche. Lieči aj astmu, impotenciu, maláriu a žltačku.

Nutričné hodnoty

Asimina má naozaj obrovskú výživovú hodnotu. Nájdeme v nej množstvo vitamínov, vlákniny a minerálnych látok, ale aj železo, forfor, vysoký obsah draslíka, horčíka, zinka, medi a mangánu. Bielkoviny obsiahnuté v asimine obsahujú všetky esenciálne aminokyseliny. Obsah vody pomerne nízky, tvorí 75%. táto hodnote je oveľa nižšia, napríklad v porovnaní s banánmi. Obsah tuku je v tomto ovocí o niečo vyšší ako v iných nie len severoamerických druhoch, teda obsahuje až 325 nasýtenyćh, 40% mononenasýtených a 28% polynenasýtených mastných kyselín.  Kalorická hodnota na 100 gramov ovocia je približne 80 kalórií a 18.8 gramu sacharidov, 1.2 gramu bielkovín a tuku a 2.6 gramu vlákniny.5168137705_cfd1e1be1c_b

Zaujímavosti

Farmári v severnej Ameriky používajú asiminu ako prírodný pesticíd. Výťažky získané z kôry tohto stromu zabíjajú komáre a chrobákov.

Obsahuje antibakteriálne látky, a tak netrpí žiadnymi chorobami, a to v značnej miere zjednodušuje jej pestovanie.

Nájdite miesto pre asiminu aj vo svojom jedálničku, veď toľko vitamínov a minerálov na jedno mieste len tak ľahko nenájdete.

Ilustračné foto: visualhunt.com

Prečítajte si aj: