Cvikla, účinná prevencia proti chorobám

Cvikla (červená repa) je výživná a očistná zelenina, mimoriadne prospešná pre vaše zdravie. Nie každý ju má rád, no existuje veľa spôsobov jej úpravy, kedy vám bude chutiť. I keď je typická skôr pre jeseň, dopriať by ste si ju mali počas celého roka. Choroby vás budú len obchádzať.

Cvikla je extrémne odolná voči akémukoľvek počasiu. V našich končinách je dosť rozšírená. Najlepšie sa pestuje na hlinitých stredne ťažkých pôdach. Cvikla je zrelá vtedy, ak jej listy strácajú sviežosť. Môžete ju uskladniť v pivnici, vydrží vám celú zimu.

V cvikle sa nachádzajú sacharidy, bielkoviny, vláknina, okrem toho aj vitamín A, B, C a K, betakarotén či kyselina listová. Červená repa tiež obsahuje dôležité minerálne látky ako draslík, sodík, fosfor, horčík, vápnik, železo, jód, zinok, meď, selén a mangán.

Táto zelenina je účinná v boji proti obezite a  je tiež vhodným doplnkom stravy pri redukcii hmotnosti. Obsahuje tuk rozpúšťajúcu látku betaín, ktorá reguluje metabolizmus tukov a pomáha znižovať krvný tlak. Cviklový betaín  plní svoju funkciu rovnako ako v čerstvom, tak aj v uvarenom stave.

Liečivé účinky

diet-390289_640Pokiaľ máte problémy s cievami a kŕčovými žilami, jedzte cviklu. Aj preventívne. Táto zelenina rýchlejšie vyplavuje z tela cholesterol a znižuje jeho hladinu v krvi. Pomáha aj pri trávení, zápche, pri problémoch s hemeroidmi, pri chudokrvnosti, či dne. Skvele prečisťuje pečeň a vďaka tomu zlepšuje i kvalitu pokožky. Taktiež má silné antibakteriálne účinky. Konzumovať sa môže aj pri zvýšenej tvorbe žalúdočnej kyseliny a nepríjemnom pocite pálenia záhy. Cvikla je aj výborný detoxikačný prostriedok. Pôsobí močopudne, odstraňuje nadbytočnú vodu, telo zbavuje všetkých škodlivín a navracia stratenú energiu. Vyskúšať ju môžu aj ženy počas menštruácie, keď ich trápia bolestivé kŕče. Cvikla je dôležitá aj pre tehotné ženy, pretože pomáha eliminovať vrodené vady a podporuje správny vývoj mozgu ešte nenarodených detí. Obozretní však musia byť ľudia s cukrovkou, pretože môže veľmi rýchlo zvýšiť hladinu cukru v krvi.

Cvikla má tiež preventívne účinky. Najčastejšie sa uvádza ako ochrana pred tvorbou rakovinových buniek. Silné antioxidačné a protizápalové vlastnosti ju tiež predurčujú na podpornú liečbu mnohých typov rakoviny. Pomáha najmä pri napadnutí tráviaceho traktu a hrubého čreva. Vhodná je aj pri chrípke či pri prechladnutí. Obsahuje látky, ktoré posilňujú imunitu a odstraňujú z tela chorobu.

Ak vás trápi mykóza na nechtoch, stačí si urobiť zábal z čerstvo nastrúhanej cvikly. Takáto kúra prospeje aj pri problémoch s reumou. Zábaly uľavujú pri bolestiach kostí a konzumácia pôsobí opäť ako prevencia pred ich výskytom.

Ďalšie pozitívne účinky cvikly:

  • beet-545775_640posilňuje srdce a cievy,
  • zlepšuje zrak,
  • podporuje funkciu obličiek,
  • chráni telo a bunky pred voľnými radikálmi,
  • pomáha v liečbe ochorení štítnej žľazy,
  • podporuje tvorbu krvi,
  • posilňuje vlasy a nechty,
  • pomáha pri ateroskleróze,
  • má anestetické účinky,
  • podporuje hojenie,
  • pomáha pri respiračných chorobách,
  • podporuje obranyschopnosť,
  • antiseptické účinky,
  • rozpúšťa usadeniny vápnika,
  • pomáha organizmu v boji s depresiami,
  • vyvoláva optimistickejší náladu,
  • je vynikajúcim prostriedkom pri stave opitosti.

Cvikla v kuchyni

Ak chcete využiť liečebné vlastnosti cvikly, najlepšia je surová alebo ako šťava. Tepelnou úpravou sa z nej totiž vytrácajú dôležité živiny. Surová cvikla navyše chutí inak ako varená. Je chrumkavá a sladká. Aj cviklové listy obsahujú veľa živín. Môžu sa použiť do šalátu alebo odšťaviť spolu s koreňom. Chuť je podobná ako špenát.

Cvilka sa však môže servírovať vo viacerých podobách. Najpopulárnejšia je sterilizovaná, no vynikajúco chutí aj pečená. Pridáva sa aj do polievky (boršč), šalátov alebo v pomazánok. Môžete ju strúhať, krájať na plátky alebo malé kocky.

Tipy na chutné pokrmy:

  • salad-421382_640Čerstvú cviklovú šťavu vylepšíte sladkou mrkvou a kvapkami citrónovej šťavy.
  • Surovú cviklu nakrájajte na tenké plátky, pridajte ľadový šalát, rukolu, kozí syr a vlašské orechy. Môžete to použiť ako šalát alebo ako náplň do bagety.
  • Cviklu môžete skombinovať tiež s kapustou, chrenom, jablkom, varenými zemiakmi, orechmi a poliať jogurtovou alebo majonézovú zálievkou.
  • Cviklu postrúhajte, pokvapkajte olivovým olejom, citrónom, trošku osoľte a podávajte ako prílohu k hlavnému jedlu.
  • Existuje aj sladká varianta. Nastrúhanú cviklu a mrkvu ochuťte medom, pridajte hrozienka, vlašské orechy a pokvapkajte citrónovou šťavou.
  • Do zapekacej misy naukladajte plátky cvikly, pokvapkajte olejom, pridajte štipku škorice, soli a vložte do rúry. Pečte 40 minút cca na 200°C. Na dopečenú repu položte kúsky syra a pečte ďalších 15 minút. Podávajte s pečivom alebo zemiakmi.

Upozornenie na záver: Po konzumácii cvikly môžete mať zafarbený moč alebo stolicu. Nemajte obavy, je to prirodzený jav z farbiva, ktoré cvikla obsahuje.

Foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *