Sushi – tradičné japonské jedlo

Japonci sú známi tým, že sú jeden z najzdravšie sa stravujúcich národov na svete a že sa dožívajú dlhého veku. Cukrovka, hypertenzia a obezita sa im veselo vyhýbajú, pretože títo večne usmiati ľudia sa stravujú podľa hesla: „Hara hachi bunme“ čo v preklade znamená: „Jedz len toľko, aby si bol sýty na 80 percent.“ 

Prvá písomná zmienka o sushi pochádza z roku 718 n.l. V doslovnom preklade sushi znamená kyslá ryža, pretože uvarená ryža sa ochucuje octovou šťavou, aby sa pri príprave nelepila na prsty. O sushi by sme dnes nevedeli, ak by sa v minulosti nasolené ryby nekonzervovali v ryži, a niekto múdry nezistil, že to je vlastne chutné.

Toto netradičné jedlo je populárne najmä v Japonsku. V minulosti si každá časť Japonska dokonca vytvorila iný recept na túto zdravú špecialitu. V Tokiu navyše existuje sushi univerzita, kde sa vyučuje správny postup a príprava.

Príprava = hotová alchýmiasushi-354628_1280

Charakteristickou surovinou sú hlavne surové ryby (losos, tuniak, makrela), pretože Japonci veria, že surová ryba obsahuje viac živín, ako ryba tepelne upravená. Ďalej sa používajú plody mora, napríklad ikry, kaviár, chobotnice, krevety, kraby. Ak si netrúfate ochutnať tradičné sushi, môžete vyskúšať zeleninovú verziu, kde sa miesto rýb pridávajú uhorky, mrkva, avokádo, či omeleta, tofu a huby.

Podstatnou časťou sushi rolky je morská riasa – nori a podložka z bambusu – makisu, na ktorej sa výsledný produkt roluje a jemne stláča.

Druhy sushi – najzákladnejšie rozdelenie sushi-1387860_1280

 Nigirisushi = najznámejší druh pripravovaný v sushi baroch, ovál ryže a na ňom kúsok ryby s kvapkou wasabi pasty. Tento druh sa má konzumovať rukami a namáčaním do sójovej omáčky.

Makisushi = meno má podľa makisu – bambusovej podložky na rolovanie. Ide o rolku z ryže, vo vnútri je ryba a zelenina a všetko spolu je zrolované v morskej riase. Niekedy je makisushi obalené v sezame alebo v omelete. Tento druh je vhodný pre tých, ktorí sú konzumentmi sushi prvýkrát.

Benefity pre vaše zdraviechopsticks-932834_1280

  •  sushi je zdrojom bielkovín, nenasýtených mastných kyselín a jódu, obsahuje vitamíny A, B, D a znižuje krvný tlak
  • surová ryba – obsahuje viac minerálov a zdravých tukov
  • ryža je ľahko stráviteľná, má menej kalórií a obsahuje aminokyseliny, pri pravidelnej konzumácii znižuje cholesterol a pomáha pri chudnutí

 Ak ste ešte tento surový zázrak neskúšali, tak hravo do toho! Okrem spomenutých benefitov objavíte aj nové chute, čomu sa isto potešia vaše chuťové poháriky. Existuje množstvo sushi-barov, kde toto jedlo pripravujú z kvalitných a čerstvých surovín, takže sa nemusíte báť žalúdočných problémov, či otravy. „Ochutnáte“ aj kultúru Japoncov a ktovie, možno sa po konzumácii sushi budete viac usmievať. 

Ilustračné foto: pixabay.com,unsplash.com

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *