Opáľte, no nespáľte sa!

Aj vy patríte medzi tých, ktorí sa radi vystavujú slnku a jeho žiareniu a to najmä v ranných hodinách a bez akejkoľvek ochrany? Ak ste sa v tejto vete našli, tak zbystrite pozornosť! Nezdravé slnenie a prílišné „vypekanie“ sa na slnku vám môže okrem pľuzgierov a štípania priniesť aj rakovinu kože. Opaľovať sa síce môžete, no je dobré vedieť ako a hlavne kedy. V tomto článku si okrem vhodných hodín povieme aj to, aké potraviny by ste mali konzumovať, ak chcete vlastniť hnedú opálenú pokožku.

 Časy sa meniashutterstock_592075217 (1)

V minulosti bola pokožka cenená a ochraňovaná časť tela a to predovšetkým u nežnejšieho pohlavia, ktorému kolovala v žilách modrá a vznešená krv. Na kráľovskom dvore bolo hriechom ju vystaviť slnečnému žiareniu a ten, kto „chytal bronz“ bol považovaný za nižšiu vrstvu. Boli to najmä roľníci a chudobnejší ľud, ktorý mal pokožku hnedšiu, pretože celé dni pracovali na poliach a pásli kravy alebo kozy. Šľachta bola vždy „biela“ a obľúbené boli aj chemické prípravky na to, aby bola koža ešte bledšia. Čím belšia pokožka, tým vyššie postavenie v spoločnosti alebo na kráľovskom dvore.

Trendom v 21. storočí sa stal kult solárií a opaľovania sa. Ženy sa slnku vystavia už v skorých ranných hodinách, neprestanú ani na obed, kedy je slnko najagresívnejšie a tie najvytrvalejšie bojovníčky za hnedú pleť si na slnku dokonca aj zdriemnu – ideálne až do popoludňajších hodín. Výsledkom je spálená koža, bolestivosť, vysoká teplota. V konečnom dôsledku je žena síce krásne opálená, no za cenu bolesti a pľuzgierov. Ak navyše aj vy patríte k svetlejším fototypom, teda máte blond vlasy alebo dokonca pehy a veľa znamienok, vy by ste mali byť pred slnkom obozretnejší. Agresívne opaľovanie vie zmeniť veľkosť, tvar alebo farbu vašich znamienok a tento proces je iba krôčikom k tomu, aby sa znamienko krásy zvrhlo na znamienko zákernosti a bolesti. Nepodceňujte preto ochranné prostriedky ako sú klobúky, slnečníky a najmä krémy na opaľovanie s vysokými ochrannými faktormi. Navyše častým vystavovaním vašej tvári  slnku sa pleť naruší a má vyšší sklon k tvorbe vrások a to predsa naozaj nechcete. Ženy s tmavším typom pokožky, tmavými vlasmi a očami majú väčší obsah pigmentu v koži a sú v podstate pred slnkom chránené viac, no to neznamená, že ochranné krémy nepotrebujú.

Povinná pomôcka pri opaľovaní : hodinkyshutterstock_365214293

Slnko je dôležité v rôznych oblastiach života a je potrebné pre nás ľudí, zvieratá a hlavne pre rastliny. Opaľovaním získavame zo slnka vitamín D. Lekári tvrdia, že na tvorbu vitamínu D stačí aj to 15-20 minútová expozícia na slnku chrbtom oboch rúk. Vitamín D je pre telo mimoriadne dôležitý. Bez neho máme nábeh na vyšší výskyt depresií, rakoviny, máme problémy s pamäťou a môže sa u nás vyskytnúť aj vyššie riziko zubného kazu ( a je jedno, či si zuby umývame 10-krát denne),  či rednutia kostí. Získať ho môžete aj z výživových doplnkov a najmä z rýb a morských plodov, no ten zo slnka je viac koncentrovaný a kvalitnejší.

 Aké potraviny umocňujú efekt „chytania“ bronzu a ochránia vašu pokožku pred žiarením?

Ak chcete podporiť svoje opálenie aj zvnútra, tak konzumujte najmä potraviny, ktoré sú plné prirodzených žltých, oranžových a zelených farieb. Po tabletkách s obsahom betakaroténu siahnite až neskôr. Medzi veľmi nápomocné potraviny patria:

  • mrkva
  • paradajky
  • brazílske orechy
  • voda
  • olivový olej
  • ovsené vločky a orechy
  • výživové doplnky s vysokým obsahom betakaroténu

Betakarotén sa iným slovom nazýva aj provitamín A. Potláča negatívny vplyv voľných radikálov z UV žiarenia a pomáha predísť bolestivému spáleniu. Ak ste zástancami prírodnej liečby, tak môžete betakarotén získať aj z potravy. Obsahujú ho najmä červené, žlté a oranžové potraviny. Vyskytuje sa aj v zelenine, ktorá má tmavozelenú farbu ako napríklad špenát, brokolica alebo žerucha. Z ovocia ho obsahuje melón, nektárinky alebo marhule.

Brazílske orechy sú najvýznamnejším zdrojom selénu a ten je silným antioxidantom a minerálom. Pri opaľovaní vám síce nezabezpečí instantný bronz, no ochráni vaše bunky pred voľnými radikálmi a hlavne pred nebezpečným UVB žiarením zo slnka.

Ovsené vločky a orechy sú bohaté na meď a vitamín B6. Pri „spolupráci“ týchto dvoch živín sa urýchľuje tvorba melanínu – kožného pigmentu, ktorý chráni vašu pokožku pred slnečným žiarením.

 Olivový olej je výborný ako zvnútra, tak aj zvonku. Môžete si ním dochutiť zeleninový šalát, ale tiež si ním zvláčniť pokožku. Dokonca samotný olivový olej podporuje opálenie a zároveň aj vašu pokožku ochráni pred vráskami.

Voda je základom pre všetky činnosti na Zemi. V letných mesiacoch je dôležitý pitný režim, kedy by ste mali prijať denne 2,5- 5 litrov čistej vody. No ak si z nej spravíte aj malú pomôcku pri opaľovaní, tak si len pomôžete. Nastriekajte ju jemne na telo a nechajte uschnúť. Efekt opálenia bude rýchlejší.

Zásady správneho opaľovania sa

  • 5 až 20 minút na slnku a to medzi 11. a 15. hodinou vašej pokožke bohato stačí. Ak si však chcete byť istí, že vám slnko naozaj neuškodí, tak sa mu vyhýbajte medzi spomínanou 11. až 15. hodinou.
  •  ak si chcete užiť krásne počasie, tak pokojne, no ostaňte pod slnečníkom a preventívne sa natrite krémom, ktorý má v sebe dostatočný ochranný faktor
  •  dodržiavajte pitný režim!
  •  ak športujete, alebo plávate, tak si oblečte bavlnené tričko s dlhým rukávom, ideálne v svetlejšom odtieni, pretože do tmavej farby sa UV lúče lepšie vstrebávajú
  •  ak ste sa predsa len spálili, tak pokožku ošetrite masťou s obsahom panthenolu alebo aloe-vera
  •  schladiť ju môžete aj studenými obkladmi, či dokonca smotanou alebo mliekom
  •  ak sa objavia na koži pľuzgiere a vystúpi vám aj telesná teplota tak okamžite navštívte lekára, môže ísť o úpal

Ak chcete aj vy byť majiteľkou hnedej pokožky, tak dbajte hlavne na čas opaľovania sa, používajte ochranné krémy a chráňte sa! Zvnútra môžete podporiť opálenie aj ovocím a zeleninou obsahujúcimi betakarotén.  Opaľovaniu zdar!

 

Ilustračné foto:pixabay.com

 

 

 

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *