13 potravín + 3 tipy na zníženie zápalu v tele

Zápaly v tele tikajú ako skrytá bomba. V dlhodobom horizonte vedú k poškodeniu orgánov a zákerným civilizačným chorobám. Znížite riziko s prírodnými prostriedkami a zdravým životným štýlom.

Zápal ako skrytý nepriateľ

Zápalom tkanív telo reaguje na vonkajšie alebo vnútorné pocity, ktoré napádajú bunky tela. Problém nastáva vo chvíli, keď telo nezvláda zápal a stáva sa chronickým stavom.

Ak zápal v tele zostáva viac týždňov, mesiacov alebo dokonca rokov, hrozia vážne zdravotné komplikácie.  O skrytom probléme nemusíte ani vedieť. Prejavuje sa prevažne na iných ochoreniach – ako je cukrovka, kardiovaskulárne ochorenia, rakovina, Crohnova choroba, ulcerózna kolitída, astma, artritída, osteoporóza alebo poškodenie pečene.

10 prirodzených bojovníkov proti zápalu

1. Bobuľoviny

Maliny, čučoriedky, jahody, černice a iné bobule obsahujú cenné antokyanys. Molekuly zodpovedné za typické zafarbenie plodov, ktoré môžu zastaviť zápal už na začiatku. V neskoršej fáze ho vedia aspoň výrazne znížiť.

2. Ananás

Obsahuje enzým bromelin pôsobiaci na aktivitu bielych krviniek – spoluzodpovedných za imunitnú reakciu tela. Zmierňuje tiež bolesť a podporuje trávenie.

3. Listová zelenina

Skvelo pôsobí aj zelená listová zelenina na čele s rukolou, polníčkom, rímskym šalátom a mangoldom. Doprajte si aj čínsku kapustu, čakanku, špenát a šalát.

4 . Cibuľa

V cibuli sa nachádza množstvo fotochemikálií, ktoré potláčajú zápal. Podporuje ozdravné procesy celého tela. Podobne pôsobí aj cesnak, ktorý navyše pomáha aj proti bolestiam.

5. Zeler

Oceníte to hlavne pri problémoch s močovým mechúrom, obličkami, tráviacim systémom a kĺbmi. Používa sa v dlhodobom horizonte na liečbu reumatizmu, zníženie krvného tlaku a cukru v krvi, odstránení opuchu a začervenaniu. Obsiahnuté esenciálne oleje majú silný antibakteriálny a antimykotický účinok. Fungujú ako prírodný prostriedok na dezinfekciu močových ciest, žalúdka a čriev.

6. Kurkuma

Obsahuje žltý pigment kurkumin, známy svojimi protizápalovými účinkami. Výskum ukázal, že užívanie kurkumy je ešte účinnejšie ako prehĺtanie piluliek s kortikosteroidmi. Preukázateľne znižuje zápal dúhovky a chráni sietnicu pred slnečným žiarením.

Kurkumou by mali pravidelne koreniť najmä cukrovkári. Neprekračujte však odporúčanú dennú dávku 2 – 3 g, inak hrozí problém so žalúdočnými ťažkosťami.

7. Zázvor

Známym prostriedkom k zníženiu zápalu v tele je zázvor. Obsahuje gingerol zodpovedný za štipľavú a horkú chuť, zároveň rozširuje cievy a podporuje krvný obeh v oblasti zápalu. Tým ho pomáha eliminovať.

8. Tučné ryby

Losos, tuniak, sardinky, makrela, sleď alebo ančovičky sa pýšia obsahom zdravých omega-3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú potlačovať bolestivé zápaly. Najviac prospievajú ľuďom s reumatoidnou artritídou. Dopriať by si ich mali aj tí, ktorí trpia na ochorenia srdca, ľadvín a tráviaceho systému, cukrovku alebo metabolickým syndrómom.

Nemáte ryby radi? Nezúfajte, podobne totiž pôsobí aj panenský olivový olej alebo avokádo.

9. Zelený jačmeň

Zelený prášok z mladého jačmeňa podporuje zdravie celého organizmu, zmierňuje ekzémy, podporuje prirodzenú detoxikáciu, posilňuje srdce, pomáha s chudnutím a zlepšuje trávenie.

10. Orechy

Mandle a vlašské či makadamové orechy obsahujú mastné kyseliny, ktoré dokážu výrazne znížiť zápaly a zmierniť bolesť, ktorá ich často sprevádza.

11. Čokoláda

Kakao a tmavá čokoláda obsahujú antioxidanty znižujúce zápaly v tele. Volte čokoládu s čo najvyšším obsahom kakaa – aspoň 80 %. Alebo siahnite po 100% kakaovom prášku z raw kakaových bôbov a primiešajte ho do jogurtu, rannej kaši alebo smoothie.

12. Zelený čaj

Pitie kvalitného zeleného čaju znižuje zápaly vďaka zlúčenine EGCG.

13. Žihľava

Rozšírená bylinka so žíhavými listami podporuje krvotvorbu a pôsobí blahodarne pri reumatizme. Vďaka protizápalovým a protireumatickým účinkom posilňuje organizmus. Hodí sa aj na dlhodobé užívanie.

zdravá domácnosť

3 ďalšie tipy na zníženie zápalov v tele

Akonáhle upravíte svoj jedálniček, je na čase chopiť sa ďalších zbraní, ktoré vám boj s ochorením uľahčia.

Pitný režim

Úplným základom zdravého organizmu je dostatočný príjem tekutín. Zaistí hydratáciu všetkých orgánov a preplachovanie močových ciest. Denne by ste mali vypiť 2 – 3 litre tekutín. Ideálna je čistá voda a bylinné čaje. Do pitného režimu naopak nepočítajte kávu, čierny čaj a sladké limonády, ktorým by ste sa mali naopak oblúkom vyhnúť.

Spánok

Choroba zvyšuje potrebu spánku. Pokiaľ nevyhoviete, zápalový proces sa bude naopak prehlbovať. Aby bol váš spánok naozaj kvalitný, myslite na optimálnu teplotu v interiéri a čistotu vzduchu, ktorý doma dýchate. S tým si hravo poradí moderná nástenná klimatizácia. Udrží teplotu v norme a prečistí vzduch od prachu, peľu, roztočov, baktérií, vírusov a ďalších nečistôt. Výsledkom bude kľudný spánok, vďaka ktorému si skutočne odpočiniete.

Pravidelný pohyb

Riziko chronických zápalových ochorení znižuje pravidelná pohybová aktivita. Pravidelné cvičenie pôsobí ako prevencia aj podpora v boji s už rozvinutým zápalom. Zlepšuje príznaky lupienky, artritídy, zápalu čriev a ďalších autoimunitných ochorení. ideálne sú dlhé prechádzky, jogging, jazda na bicykli, joga, pilates a tanec.

Nájdite si akúkoľvek aktivitu, ktorá vás baví a robí vám radosť. Prajeme kľudné dni bez bolesti.

PR článok

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *