Cukrovka: Správna prevencia má byť prioritou

Diabetes mellitus alebo cukrovka je považovaná za jednu z najrozšírenejších chorôb. Podľa štúdií ňou trpí až 382 miliónov ľudí na celom svete. Alarmujúce čísla pripadajú aj Slovensku, kde sa počet cukrovkárov v priebehu posledných 5 rokov zvýšil o 30%. V súčasnosti je ich približne 340 000. Aké sú príznaky cukrovky, ako sa jej brániť a čo zaradiť do jedálnička ak ju už máte sa dozviete v nasledujúcom článku.

Cukrovka je choroba látkovej premeny v organizme alebo inak povedané, ochorenie sprevádzané vysokou hladinou cukru v krvi. U človeka môže vzniknúť dvojako. Buď je to príčinou nedostatku hormónu inzulín alebo neschopnosťou buniek a tkanív spracovať prijímaný cukor. Podľa výskumov sa cukrovka objavuje hlavne u ľudí po štyridsiatke. Jej vznik býva často spájaný s obezitou alebo nadváhou. U starších ľudí je tu ešte väčšie riziko, pretože na cukrovke sa často podpisuje aj sedavý spôsob života a nedostatok pohybovej aktivity. Jednou z možností ako predísť tomuto nepríjemnému ochoreniu je aktívny šport alebo aspoň krátke prechádzky každý deň.

Príznaky cukrovky

diabetes-528678_1280Prevažne u mladých ľudí, najčastejšie do 30 rokov, má toto ochorenie veľmi rýchly spád. Ak ste príliš chudí, veľa pijete, močíte a prevláda u vás celková slabosť organizmu, je potrebné čo najrýchlejšie požiadať svojho lekára o laboratórne vyšetrenie moču a krvi. Pri zistení vysokej hladiny cukru v krvi je diagnóza jasná. Ak u vás takáto situácia nastane, treba nevyhnutne začať liečbu podávaním inzulínu.

Potraviny vhodné do jedálnička diabetikov

Keďže je glukóza základným zdrojom energie, treba ju v prípade diabetického ochorenia rozdeliť aspoň do 5 až 6 jednotlivých jedál. Ideálne by bolo, ak by ste dali prednosť nízkokalorickým jedlám, s nízkym obsahom tuku a nízkym glykemickým indexom GI.

Ak trpíte cukrovkou, stravovanie pre vás nemusí znamenať nočnú moru. Stále by vám malo jedlo prinášať pôžitok a kulinársky zážitok. Doprajte si napríklad chudé a biele mäso či ryby. Siahnite po rastlinných bielkovinách obsiahnutých v strukovinách. Sacharidy konzumujte len zložené, teda celozrnné pečivo, výrobky z tmavej múky či ovsené vločky. Dôležité sú aj potraviny, ktoré obsahujú vysoké percento vitamínov a vlákniny. Skúste si preto do vášho jedálnička vsunúť aspoň jeden zeleninovo – ovocný deň. Jednou zo základných povinností diabetika je tiež obmedziť používanie kuchynskej soli. Jedlá si miesto soli dochucujte bylinkami.

Mýty a fakty

  • Jedným z mýtov o cukrovke je, že sa toto ochorenie objaví len u ľudí, ktorí majú v rodine človeka liečeného na cukrovku. Je pravda, že práve dedičnosť hrá pri jej vzniku veľkú úlohu. Na druhej strane však cukrovku môže dostať aj človek bez genetických dispozícií. Pri jej vzniku dominujú aj faktory vonkajšieho prostredia.
  • Mnohí si myslia, že ak jeme veľa cukru, automaticky môžeme dostať cukrovku. Je to však iba mýtus. Ak skonzumujete veľké množstvo cukru, môžu sa vám pokaziť zuby alebo naberiete pár kíl navyše. Neznamená to však, že automaticky musíte dostať diabetes mellitus. S tým je spojený aj ďalší mýtus, že cukrovka je nákazlivá.
  • Faktom je, že najlepším miestom na aplikáciu inzulínu je brucho. V tomto bode sa najrýchlejšie a hlavne najpravidelnejšie vstrebáva. Naopak, najpomalšie sa inzulín vstrebáva z podkožia stehna.

ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Mária Pachová

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Láska k písaniu a vareniu ma priviedla na portál, ktorý mi ponúka oboje. Som rada, že sa popri škole môžem venovať tomu, čo ma naozaj baví a prinášať čitateľom zaujímavé informácie o jedle a stravovaní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *