Jedálniček vegánov

Predstavte si, že by ste mali zo svojho jedálnička úplne vylúčiť mäso, výrobky z neho, mliečne výrobky aj vajíčka. Že je to nemožné? Takúto stravu konzumujú vegáni každý deň a straty bielkovín a vlákniny si nahrádzajú produktami zo zrna a obilnín. Podľa štúdie uverejnenej v magazíne zaoberajúcom sa zdravím a medicínou ľudia, ktorí nekonzumujú mäso, schudnú oveľa ľahšie a skôr ako tí, čo si pravidelne doprajú klobásku alebo šťavnatý steak. Tak čo, stali by ste aj vy vegánmi ?

Čo je to vlastne vegánstvo?5646060621_6bac5ed481_b

Toto pomenovanie pre spôsob života sa prvýkrát myhlo v roku 1944 a objavil ho Donald Watson z Veľkej Británie. Vegánstvo definoval ako: „… spôsob života, ktorý sa snaží vyhýbať sa, najviac ako je možné a aplikovateľné, všetkým formám využívania a krutosti k zvieratám kvôli jedlu, oblečeniu alebo z akéhokoľvek iného dôvodu.“

V tomto spôsobe života a v tejto filozofii nejde iba o to nejesť mäso a živočíšne produkty, ale je to akési presvedčenie, že produkty zo zvierat sú zlé produkty, pretože zvieratá chované na mäso častokrát trpia hladom, podvýživou, sú týrané a žijú v neľudských podmienkach. Navyše, v tomto smere nemajú žiadne práva, pretože iba plnia naše konzumentské chúťky a požiadavky.

Existujú názory, ktoré dávajú za pravdu práve bezmäsitému spôsobu života. Jedným z nich je aj to, že človek bol prevažne stvorený na to, aby jedol ovocie a zeleninu a nie mäso. Dokazuje to počet našich stoličiek a zloženie tráviaceho traktu (ľudia, ktorí jedia prevažne mäso majú paradoxne horšie trávenie a viac plynatosti ako ľudia, ktorí jedia strukoviny, ktoré nadúvajú). Tento dohad však necháme bez odozvy, pretože sto ľudí, sto chutí.

Vegánske spôsoby stravovania zahŕňajú úplne bezmäsitú stravu, ale naopak veľa strukovín, zrna, obilnín, tofu, celozrnných potravín a ovocia so zeleninou. Rozdiel medzi vegetariánstvom a vegánstvom je ten, že vegánstvo je prísnejšia forma, životný štýl a filozofia zároveň.

Ak by ste sa rozhodli prejsť na takúto prevažne zelenú výživu, nemuseli by ste úpenlivo počítať kalórie a prijaté tuky. Zelenina ich totiž obsahuje oveľa menej a tak ju môžete jesť v neobmedzenom množstve. S ovocím opatrne, lebo obsahuje tiež cukry ovocného pôvodu a tie sa tiež rady lepia na naše boky a zadok.

Pýtate sa, či je vegánska strava finančne náročná? Odpoveď znie nie, nie je. Ovocie, zelenina a strukoviny vašu peňaženku naopak odľahčia. V tomto štýle života je hlavné to, že sa ľudia nemusia obmedzovať a s rozdielom nekonzumácie mäsa a živočíšnych produktov jedia prakticky to, čo my mäsožravci, iba v niekoľkonásobne vyšších množstvách a s väčšou variabilitou produktov.

Je vegánske jedlo nudné?6304648214_bcbd434fef_b

Obľúbeným mýtom v tejto problematike je to, že vegánska strava sa obmedzuje iba na sóju a zeleninu. A to celé dokola. Opak je však pravdou. Vegánska strava môže byť a je taká pestrá a kombinovateľná, že ani po čase neomrzí. Najobľúbenejšími jedlami vegánov sú opečená zelenina, ovsené kaše, opekané tofu, avokádovo-uhorkové sushi, lahôdkové droždie, zmrzliny, polievky, burgre z bazalkovým pestom či rôzne zelené smoothies a rastlinné mlieka (makové, sójové, kokosové, mandľové). Keďže v tejto strave chýbajú živočíšne proteíny, musia ich vegáni dodávať z iných zdrojov. Vo veľkom konzumujú teda šošovicu, čiernu fazuľu a tofu.

Doplnky výživy sú tiež podstatou časťou tohto stravovania. Existujú špeciálne vitamíny pre vegánov a vegetariánov, ktoré zabezpečia to, že sa nedostatkové vitamíny dostanú do tela a budú využité tam, kde majú. Ani vegán si nikdy nemôže byť istý tým, či množstvá surovej stravy obsahujú dostatočné množstvá vitamínov, ktoré telo tak veľmi potrebuje.

Vitamíny a minerály dôležité pre vegánov, ktoré sa skrývajú v zelenine

Kalcium: obsahuje ho všetka zelená listová zelenina (kel, špenát, brokolica) a pistácie, sezamové semienka, cícer, sója a všetky druhy fazule

Železo: obsahuje ho vo veľkej miere soja, cícer, quinoa, petržlen, figy, sušené slivky, kešu oriešky a rôzne burgry s veľkou oblohou zo zeleniny

Vitamín D: okrem našej najväčšej hviezdy – Slnka ho získavame ešte z huby zvanej sheetake, ktorá je bombou na dávku vitamínu D

Vitamín B12: konzumácia neaktívneho droždia (tento typ droždia často nahrádza vegánom syr), veľmi vhodné lahôdkové droždie a celozrnné produkty

 

Ilustračné foto: visualhunt.com

 

 

 

Prečítajte si aj:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *