Odšťavovanie ovocia a zeleniny

Isto ste už pili rozličné šťavy alebo džúsy z obchodov. Nie sú zlé, no chuťou a kvalitou ich výrazne predbiehajú tie domáce, čerstvo odšťavené. Navyše neobsahujú žiadne umelé prísady, farbivá, či konzervačné látky. V jednom pohári prijmete toľko ovocia a zeleniny, aké by ste v surovom stave jedli možno pol dňa. Ak stále váhate nad odšťavovaním, alebo ste len začali, prečítajte si nasledujúce rady.

V prvom rade ide o správny výber surovín. Vyhýbajte sa striekanému a chemicky ošetrovanému ovociu a zelenine. Pred odšťavovaním potraviny dôkladne umyte. Pokiaľ si nimi aj tak nie ste istí, šupky neodšťavujte. Najlepšie však urobíte, ak použijete ovocie a zeleninu z vlastnej záhradky. Aby šťava mala lahodnú chuť a bolo jej viac, používajte len čerstvé produkty, sú šťavnatejšie. Kôstkové druhy, ako napr. čerešne, broskyne alebo slivky treba najprv zbaviť kôstok. Pri melónoch, jablkách či hrozne jadierka odstraňovať netreba, odšťavovač si s nimi poradí. Ak sú suroviny väčšie, pred odšťavovaním ich nakrájajte na menšie kúsky tak, aby prešli hrdlom prístroja a pripravte si ich na tanier alebo do misky.

Ideálne na odšťavenie sú napr. pomaranče, melón, ananás, jablká, hrozno, cvikla, mrkva, uhorky, paradajky, či špenát. Naopak, nie veľmi vhodné sú banány, avokádo, figy, mango a iné tvrdé druhy. Na ich spracovanie použite radšej mixér. Ak sa chystáte odšťaviť listovú zeleninu, ako napr. špenát či šalát najprv ich zrolujte. Dostanete z nich viac šťavy.

Postupne môžete skúšať nové druhy ovocia a zeleniny alebo spájať viaceré chute. Neprežeňte to však s kombináciami. Zo začiatku odšťavujte len jeden, najviac 3 druhy surovín dokopy. Ak toho pokombinujete príliš veľa, chuť nemusí byť podľa vašich predstáv a len ťažko ju zachránite. Nikdy by ste však nemali miešať ovocie so zeleninou. Takto si len privoláte nepríjemné nafukovanie. Výnimku tvoria jablká a mrkva, ktoré sa smú zmiešať s čímkoľvek.

Ovocné či zeleninové šťavy možno konzumovať každý deň. No v začiatkoch, keď na takýto príval výživných látok nie ste zvyknutí, si šťavy radšej rieďte vodou. Pre telo to môže byť šok. Neriskujte žalúdočné problémy. Denne by ste nemali vypiť viac ako 3 poháre po 2 dcl. Ak ste už zvyknutí, môžete si dopriať aj viac. Pokiaľ ide o deti, denne im postačí 1,5 dcl šťavy. Menším deťom je vhodnejšie šťavu riediť vodou.

S ovocnými šťavami však opatrne. Neprežeňte to. Ovocie totiž obsahuje veľké množstvo prírodného cukru. Keď konzumujeme ovocie v celku, so strávením nám pomáha vláknina. Pri pití ovocných štiav vláknina chýba a to môže spôsobiť rapídne zvýšenie hladiny cukru v krvi. Ak máte problémy v tejto oblasti, ovocné šťavy radšej zrieďte s vodou alebo ich pite aj s dužinou. Najlepšie urobíte, ak ich budete striedať s čerstvými zeleninovými šťavami. Namiesto cukornatého kyslého ovocia odšťavujte radšej jemne sladkú zeleninu.

Čerstvé šťavy skonzumujte hneď po odšťavení. Niektoré zvyknú aj po krátkom čase zmeniť farbu. Napr. jablková šťava rýchlo zhnedne. Proces možno spomaliť pridaním kvapiek citróna. Pokiaľ však chcete šťavu uskladniť v chladničke, použite na to sklenené nádoby, nie plastové. Vypiť by ste ju však mali do 24 hodín, v niektorých prípadoch dokonca do 12 hodín. Ak cítite, že vôňa alebo chuť je iná ako bola tesne po odšťavení, obsah nádoby vylejte.

Šťavy servírujte do sklenených pohárov, aby ste okrem chutí mohli obdivovať aj ich farbu. Hneď po príprave nezabudnite odšťavovač dôkladne umyť. Ak tak neurobíte, zvyšky šťavy a dužiny zaschnú a umývanie bude náročnejšie. Okrem toho tiež hrozí, že sa v prístroji začnú tvoriť baktérie a plesne.

Odšťavovanie extrahuje z ovocia a zeleniny vodu a zbaví ich dužiny, teda vlákniny. Bez nej tráviaci systém ľahšie absorbuje živiny. V šťavách teda prijmete viac živín, ako pri konzumácii ovocia a zeleniny vcelku.

Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy majú výborné detoxikačné a regeneračné schopnosti. Ovocie obsahuje organické kyseliny, ktoré pomáhajú odstraňovať toxíny z tráviaceho traktu. Vytvára tiež acidobázickú rovnováhu v tele, ktorá je v čase choroby či zotavovania dosť žiadaná. Pitie čerstvo vylisovaných štiav okrem toho podporuje trávenie, odstraňuje únavu a dodáva telu energiu. Sú bohaté na vitamíny, minerály, enzýmy a antioxidanty a obnovujú telo na bunkovej úrovni. Šťavy vám pomôžu aj pri posilnení imunitného systému, pri chudnutí či v boji s rakovinou. Majte však na vedomí, že toto všetko nezabezpečí len jedna dávka.

Foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

2 thoughts on “Odšťavovanie ovocia a zeleniny

  • 25. októbra 2019 at 20:53
    Permalink

    Dobrý večer, prosím Vás o radu. Ja odšťavovanie milujem ale neznášam umývanie odšťavovača kefkou a trojhodinové rozoberanie. Neviete mi preto poradiť odšťavovač, ktorý neničí v ovocí a zelenine veľa vitamínov a ktorý sa bude ľahko čistiť ? Hlavne pri cvikle ma z toho ide poraziť

    Reply
    • 5. novembra 2019 at 14:07
      Permalink

      to uplne chapem aj ja som pri starsom mala s nou problem ale teraz mam taky orava 111 odstavovac s velkym plniacim otvorom a tak tam hodim celu cviklu a vsade okolo je cisto

      Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *