Delená strava: príjemnejší druh diéty

Na svete je veľa rôznych diét, no nie vždy sa nám podarí pri nich dlho vydržať. V jednej sa obmedzujú sladkosti, v druhej sa nesmie jesť mäso. Existuje však diéta, v ktorej môžete jesť čokoľvek, a pritom je jej cieľom strata na váhe. Má to však samozrejme jeden háčik.

Delená strava, o ktorej hovoríme je vzácnym druhom diéty, pri ktorej sa skutočne môže jesť takmer všetko. Podstatou takéhoto stravovania je však potravu rozdeľovať a dávať si pozor na jednotlivé kombinácie. Môžeme povedať, že tento druh stravovania je komplexný systém s presnými pravidlami, čo s čím jesť a naopak nejesť. Hlavným dôvodom je to, že medzi potravinami rozlišujeme rôzne skupiny, a tie majú odlišný spôsob trávenia našim žalúdkom. Cieľom delenej stravy je preto väčší poriadok v jedálničku, zlepšenie trávenia, a tým pádom aj predídenie nepríjemným tráviacim problémom. Okrem toho to možno považovať aj za akýsi druh detoxu a regenerácie po športových výkonoch.

William Hay a jeho organizácia potravín

Za zakladateľa tejto delenej stravy sa považuje lekár William Hay. Dôvodom tohto „vynálezu“ je vysoký výskyt alergií, tráviacich problémov či dokonca chronickej únavy, ktoré podľa neho vychádzajú zo samotnej formy stravovania a jednotlivých kombinácií potravín. Kvôli tomu rozlišuje kyslé potraviny (bielkoviny), zásadité potraviny (sacharidy) a potraviny neutrálneho charakteru, ktoré by sa navzájom nemali kombinovať.

Odborná literatúra, ktorá sa zaoberá otázkou delenej stravy, hovorí aj o rozdelení ovocia na kyslejšie a sladšie. Prvá skupina s kyslejším ovocím patrí do bielkovinovej skupiny a naopak sladké ovocie sa zaraďuje k sacharidom. Podobne je to aj s mliečnymi výrobkami. Napríklad smotana, tvarohové syry, cmar, kyslé mlieko, kefír a smotana do kávy sa radia medzi neutrálne potraviny, no i napriek tomu sa pri delenej strave majú používať v obmedzenom množstve.

V jeden deň by sa nemali miešať jedlá z bielkovinovej a sacharidovej skupiny. Ak by to bolo nevyhnutné, treba medzi nimi dodržať aspoň 3-4 hodinový odstup. Raz do týždňa sa odporúča aj ovocný deň, prípadne piť len 100% šťavy, nesladenú vodu alebo bylinkové čaje.

almonds-1768792_1280Príklady potravín k jednotlivým skupinám

Sacharidová/ rastlinná skupina potravín v sebe zahŕňa: zemiaky, naturálnu ryžu, bezvaječné cestoviny, knedlíky, múku, škrob, celozrnné a tmavé pečivo, vločky nesladené cukrom, sója a sójové výrobky, všetky druhy strukovín, rastlinné maslo, rastlinné tuky, droždie, glukóza, hroznový cukor, med.

Bielkovinová/ živočíšna skupina potravín v sebe zahŕňa: všetky druhy mäsa (tepelne upravené), paštéty živočišného charakteru, ryby, syry do 30 až 40% tuku v sušine, čerstvé aj sušené mlieko, jogurt, tvaroh a všetky nesladené výrobky z neho, tatárska omáčka, majonéza, vajce, oleje všetkého druhu, živočíšne tuky, masť.

Neutrálna skupina potravín v sebe zahŕňa: čerstvé alebo sušené ovocie (nie však kandizované), kompóty bez umelého sladenia, horčica, kečup, káva, nesladené minerálky, žĺtok, želatína, zeleninový vývar, kakao, huby, orechy (nie však burské), čerstvá alebo mrazená zelenina (pozor na zmes hrachu, mrkvy a kukurice).

Základné dodržiavanie delenej stravy:

  • rastlinná a živočíšna skupina sa nesmie navzájom kombinovať
  • potraviny zo živočíšnej skupiny sa môžu kombinovať len so zeleninou
  • naopak produkty z rastlinnej skupiny sa môžu okrem zeleniny skombinovať aj s ovocím, nie je však možné kombinovať ich súčasne
  • potraviny, ktoré patria do tzv. neutrálnej skupiny môžeme mixovať so všetkým

Na raňajky je vhodné pripraviť si klasickú trojkombináciu vajíčko, šunka a zelenina. Bielkovinový obed si môžete pripraviť z chudého mäsa, prípadne ryby v spojení s veľkou porciou zeleniny a rôznych šalátov. Zriedka kedy sa zvykne podávať aj zeleninová polievka s celozrnným pečivom alebo ovocné šaláty. Grahamový rožok s nízkotučným jogurtom alebo čistý paradajkový šalát nájdeme pri desiate aj olovrante. Okrem zapekanej brokolice alebo karfiolu si môžeme po novom pripraviť aj kebab s tekvicou, dusenú cukinu na spôsob leča alebo čučoriedkové palacinky bez múky.

Ilustračné foto: pixabay.com

Prečítajte si aj:

Mária Pachová

Som študentkou žurnalistiky na Katolíckej univerzite v Ružomberku. Láska k písaniu a vareniu ma priviedla na portál, ktorý mi ponúka oboje. Som rada, že sa popri škole môžem venovať tomu, čo ma naozaj baví a prinášať čitateľom zaujímavé informácie o jedle a stravovaní.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *